13.10.2018

16.9 Positiivisuus x 2


Melko erikoinen viikko takana. Maanantaina ystäväni lisäsi minut hänen perustamaansa Päivän positiiviset -ryhmään. Jokaisen ryhmäläisen on tarkoitus laittaa joka ilta kuukauden ajan kolme positiivista asiaa/tapahtumaa/huomiota omasta päivästään. Tarkoitus on saada ryhmäläiset pysähtymään miettimään arkea ja vaikka kuinka huono päivä olisi ollut, niin löytämään myös jotain positiivista kyseisestä päivästä. Positiivisuuden ei tarvitse olla mitään suurta ja mullistavaa, vaan riittää kun vaikka nostaa hyvän makuisen kahvihetken yhdeksi asiaksi. Ryhmä on siitä mielenkiintoinen, että en tunne siitä ketään muuta kuin ryhmän perustajan, ystäväni.

Jo muutamassa päivässä ryhmään kuuluminen on saanut minut miettimään kuluvan päivän aikana positiivisia asioita päivästä. Iltaisin olen jo odottanut, että mitähän muilla on kerrottavana. On ollut hienoa lukea millaisia huomioita muut ovat löytäneet arjestaan.

Tuntuu hyvälle kuulua tällaiseen ryhmään. Kuten tiedetään, positiivisuus ruokkii aina eteenpäin. Odotan mielenkiinnolla, mitä se saa aikaan minussa ja millaiset fiilikset minulla on kuukauden päästä. Onko jokapäiväinen positiivinen ajattelu muuttanut minussa jotain?

Helpotusta arkeen webinaari

Tässä oman toipumisen matkalla on tullut esiin, että en tosiaan ole ainoa tässä maailmassa, joka on sairastunut työuupumukseen. Toinen uupumuksen kokenut ystäväni on tehnyt ison elämänmuutoksen. Hän on opiskellut hyvinvointialaa ja työllistää nyt itsensä tällä saralla.

Tiistaina osallistuin hänen järjestämään webinaariin ”Viiden kohdan ohje sujuvaan arkeen.” Webinaari käsitteli hienosti arjen haasteita ja miten niistä selviää jo pelkän asenne- ja ajattelutavan muuttamisella. Sain paljon vinkkejä mm. aamuaskareisiin ja niiden vaikutuksiin miten päivä lähtee käyntiin. Webinaarissa tuli hyvin esiin kiitollisuuden tärkeys, palautuminen, arkiliikunta ja miten pienillä askelilla voi lisätä omaan päivään hyvää. Ja se, että muistaa olla itselleen armollinen.



Kiitollisuuden tärkeys

Webinaari sai minut ymmärtämään kiitollisuuden tärkeyden ja kuinka sen ymmärtämisellä voi vaikuttaa omaan elämään todella paljon. Muutamia käytännön asioita päätin ottaa kokeiluun. Mm. aamulla herätessäni, mietin mistä asioista olen kiitollinen. Illalla nukkumaan mennessä olisi myös hyvä ajatella kiitollisuutta. Se, mitä nukkumaan mennessä ajattelee, vaikuttaa unen laatuun ja millä fiiliksellä herää aamulla. Kuulostaa pieniltä asioilta, mutta kuitenkin niin suurilta.

Oikeaan aikaan

Kuulostaa ehkä hassulta, mutta en ole aiemmin oikein jaksanut keskittyä hyvinvointiin liittyviin ”koulutuksiin” tai lukemaan aiheeseen liittyviä kirjoja. Olen kokenut ne jotenkin raskailta ja energiaa vieviltä asioilta. En oikein osaa selittää tarkempaa.

Olen ihaillut näitä molempia ystäviä siitä, että he ovat jaksaneet kehittää koko ajan omaa hyvinvointia. Molemmat kouluttavat itseään tällä saralla ja opiskelevat uusia asioita. Itsellä tämä tiedon jano on alkanut vasta pikkuhiljaa heräilemään. Nämä molemmat, ryhmään liittyminen ja webinaariin osallistuminen, tulivat juuri oikeaan aikaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti